fbpx

5 tips til vægttab

Læser du dette indlæg i håb om at få en magisk opskrift til vægttab, så må jeg skuffe dig. Det findes ikke, men der findes nogle gode råd til hvordan du opnår et vægttab og når dit mål.

Jeg vil give dig mine 5 bedste tips til et holdbart vægttab. 

Det kræver hårdt arbejde og at du bliver ved dag efter dag, uge efter uge. Alle kan gå på en kur, men det er ofte ikke særlig holdbart. De fleste ender med at tage det hele på igen når de stopper med kuren og måske endda tage endnu mere på.

Det vigtige er at du finder nogle holdbare løsninger, der passer ind i din hverdag. Lad vær med at sætte for store krav til dig selv. Det er bedre at der sker lidt hele tiden end at du taber 2 kg den ene uge føler dig hundesulten, dårligt humør og at det bliver en dårlig oplevelse. For det er ikke vejen frem.

Her kommer mine tips: 

1. Spis mindre portioner end du “plejer”

Ofte tror vi altså at kroppen har brug for meget mere mad end vi rent faktisk har. Vi skulle jo nødig føle os sultne. Men hvad er der i vejen med at føle lidt sult engang imellem? Ingenting! Og har du taget på og vejer nogle kg for meget, så handler det ofte om din portion størrelse på dine måltider. 

Nøjes med 1 portion. Tallerknen behøver ikke være HELT fyldt. Drik mere til maden, det vil give dig en større mæthedsfornemmelse. Og så er det ikke meningen, at vi skal have den der “overmæt” fornemmelse når vi har spist. Vi skal bare have stillet den værste sult og så klare kroppen sig fint, vi får jo mad igen senere 😉 Og så har du nok hørt det før, men for at opnå et vægttab, skal du ligge i kalorieunderskud over længere tid. Det er den eneste måde at tabe sig på

2. Spis proteinrigt

Under vægttab kan du undgå at tabe muskelmasse, hvis du spiser proteinrigtigt og er fysisk aktiv og derved tabe fedtmasse. Hvilket er det at vi gerne vil, for et sundt vægttab.

Gode proteinkilder er f.eks:  skyr, yoghurt, andre mejeriprodukter, æg, kød, fisk, hytteost.

En anden fordel ved protein, er at det mætter godt og længe. Hvilket er en fordel når du har færre kalorier at gøre godt med.

3. Drik kalorielette drikke

Der kan være rigtig mange kalorier i det vi drikker og det mætter ikke særlig meget. Ønsker du vægttab skal du som sagt, ligge i det der hedder kalorieunderskud (spise færre kalorier end du forbrænder) dvs at du ikke har særlig mange kalorier at gøre godt med og de fleste foretrækker altså at spise disse kalorier og bruge dem på fødevare der mætter. 

Skær juice, saftevand, sodavand etc væk eller erstat det med saftevand light (tjek kalorier), diet sodavand.

Drik mere vand.

Bruger du mælk i kaffen så brug skummetmælk. Der er en lille trend lige nu med havremælk, mandelmælk etc. hvilket sikkert også smager rigtig godt. MEN vær opmærksom på at der er flere kalorier i disse end alm. skummetmælk eller minimælk. Plus at du ikke får gavn af den protein som er i almindelig komælk.

4. Hver fysisk aktiv

Fysisk aktivitet 30 min hver dag. Det behøver absolut ikke være hård træning hver gang, bare at vi bruger kroppen. Gå en tur i højt tempo efter aftensmaden med kæresten, hunden eller en ven/veninde. Cykel til og fra arbejde og andre gøremål i dagens løb. Den fysiske aktivitet skal blot være moderat til højintens, dette er sundhedsstyrelsens anbefalinger og følger man dem er man rigtig godt på vej. Ud over det bør man være fysisk aktiv min 2 gange om ugen af 20 min, hvor intensiteten er høj. 20 min er jo INGEN tid på en hel dag. Drop et afsnit af den serie du er igang med eller få en mindre gang på facebook i løbet af dagen så har du den ekstra tid. Dette er efter min mening anbefalinger alle bør kunne finde tid til i deres hverdag, kan man ikke det bør man måske overveje om man har for travlt. Du har kun en krop og den skal holdes “ved lige” hele livet. Når du træner styrker du dine knogler, led, sener og muskler. 

5. Drop restriktionerne

Mange regler gør at det bliver svært at holde over lang tid. Netop fordi vi ofte har et socialt liv, familie og gerne vil “hygge” med god mad, biograf etc.

Med regler om at man f.eks ikke må spise sukker, kulhydrat og drikke alkohol skærper dig rigtig meget fra at kunne være social og have et afslappet forhold til mad.

Det er jo ikke sukker, kartofler, brød, øl  osv som man tager på af.

Det er for mange kalorier over tid der giver en vægtøgning.

Hvad betyder det så? Det betyder at du faktisk kan lidt af det hele OGSÅ UNDER VÆGTTAB. Du skal bare gøre alt med måde. Så længe du på ugentlig basis ligger lidt i kalorieunderskud, vil du hele tiden tabe dig lidt.

Så hvis du ved at du lørdag skal til fødselsdag hos din veninde, kan du med fordel “spare kalorier op” ved at spise lidt mindre mad dagene op til. På den måde er der plads til at du kan spise hvad der bliver serveret. Jeg vil dog stadig anbefale at man spiser mindre end man ville have gjort førhen. Smag lidt på det hele. Stop når du er mæt. Tag en enkelt drink eller 2. Det er helt okay. 

Når der er noget man ikke må, reagere vi mennesker ofte også på den måde at vi får endnu mere lyst til det. Såååå… restriktioner er en dårlig måde og ikke særlig holdbar. Find balancen og læg lidt i kalorieunderskud hele tiden. Så garanterer jeg et vægttab.